Om SGS Styling

SGS blev nyligen Sveriges första installatör av de banbrytande produkterna Autoflex och Protect. Autoflex är färg som replikerar vanlig billack men som går att skala av igen när den inte önskas mer. Dess hållbarhet, färgtoner och yta är överlägset alla liknande produkt på marknaden som t.ex foliering eller plastidip.

Protect är ett transparent lackskydd som garanterar skydd mot all form av stenskott och liknande påfrestningar som din billack kan utsättas för i vardagen. Dess skyddande egenskaper och kvalitet slår ut allt som finns på marknaden idag, inklusive stenskottsfilm.

Behov

SGS behövde en logotyp för deras nya satsning. De var ute efter en symbolisk logo som representerade SGS varumärke. En logotyp som man kan känna igen i alla miljöer och sammanhang.

Skiss & förslag

Vi tog fram flera olika förslag på logotyper. På så sätt fick kunden flera olika varianter att välja mellan.

Final Skiss & Logo

Kunden påpekade att även om de jobbar i bilbranschen, så var de även intresserade av nya satsningar och önskade att SGS varumärke skulle samla alla dessa företag under samma namn.

Om Utanförskapslagret

Utanförskapsförlaget är ett förlag med målet att ge en röst till de som har känt utanförskap i samhället av olika anledningar, som t ex social klass, etnicitet, kön m.m. Man vill hjälpa dessa människor att dela med sig av sina upplevelser genom böcker och dokumentärfilmer.

Skiss & förslag

Vi skapade ett antal olika logos där vi försökte illustrera dessa människors kamp i varumärket. Fd kriminella som suttit fängslade, även människor som blivit utsatta för mobbing eller utanförskap har upplevt känslan av isolering som ett sorts fängelse.

The Logo

Efter en hel del utarbetning och diskussion så kände kunden att denna logo representerade deras målgrupp och filosofi för varumäkret på bästa sätt.

Om Uncle Eric Entertainment

Uncle Eric Entertainment har levererat tropisk underhållning i över 15 år till allt från myndigheter till privata tillställningar. De har specialiserat sig på autentiska akter som står sig konstnärliga i ursprungsregion.

Inspiration

Fågeln Ibis är en symbol för Trinidad and Tobago och är en källa till inspiration för Uncle Eric. Kunden var mycket tydlig med att han ville ha med en illustration av denna fågel i sin logotyp.

The Logo

Kunden ville att Ibis-fågeln skulle vara hjärtat för varumärket och vara en central del av logotypen. Först var han mest intresserad av den färgade versionen men valde slutligen den vektoriserade varianten då den var mer användbar för material som T-shirts, posters, muggar m.m.