Sökmotoroptimering (SEO)

22 May, 2017

Skrivet av: Nima Oveissi

Sökmotoroptimering (SEO)

De som står bakom en sökmotor vill i allmänhet att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för dem som söker på en viss fras (sökord/nyckelord), samtidigt som ägaren till wepplatsen å andra sidan vill ha relevanta besökare till sina webbplatser. Det är inte alls vettigt att sikta in sig mot massan av besökare utan att nå den målgrupp man söker anser vi på Frankly Media.

Sökmotorerna utvecklas ständigt i syfte att förbättra sökresultatens relevans, medan webbplatsägarna försöker att finna och implementera metoder, metoder för sökmotoroptimering, för att deras webbsidor skall uppfattas som mer relevanta.

När Google föddes figurerade enkla metoder för att påverka algoritmerna, såsom att fylla en webbsida med ord och namn som inte syntes för vanliga besökare eller att upprepa ett visst ord i webbsidans titelrad, problemet med dessa metoder var att de i objektiv mening inte gjorde webbsidorna mer relevanta för besökare utan istället försämrade sökresultatet. Det är därför rangordningsalgoritmerna med tiden ändrats så att användning av denna sorts sökmotoroptimering inte ska premieras. Numera kan den typ av sökmotoroptimering straffas av Google med att webbplatsen helt stryks ur sökresultaten.

Google strävar alltmer efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänligt.